Tuesday, September 14, 2010

RAMADAN YANG PERGI , SYAWAL DISAMBUT

Hari ni 14 Sept 2010 baru aku menjejakkan kaki kembali ke rumah setelah lebih kurang lima hari berada di kampung.Untungnya aku boleh berada di kampung sendiri dan di kampung isteri dalam satu hari. Ini hikmahnya jika mempunyai isteri yang berasal dari kampung yang berdekatan.Aku dapat meluangkan masa di dua tempat , baik di sebelah isteri atau di kampung sendiri.
Kadang-kadang terfikir juga dilema rakan-rakan yang bertemu jodoh dengan orang jauh,berlainan negeri dan beratus kilometer jaraknya.Walaupun ketentuan jodoh itu tidak boleh dipertikaikan,tetapi sudah tentu ada persefahaman yang kuat antara dua pihak.Pengorbanan dan tolak ansur menjadi kunci ke arah kehidupan berkeluarga yang lebih bermakna.
Perginya Ramadan meninggalkan impak yang cukup besar.Betapa ramainya hamba Allah yang diberi keampunan dan peluang memperbetulkan diri.Syukur Alhamdulillah,sesiapa yang terpilih pastinya akan merasakan nikmatnya hidup ini jika kita berada tepat dilandasan Allah SWT.Sememangnya itulah apa yang dikejarkan oleh insan di dunia ini selagi kukuhnya pegangan terhadap suruhan Allah SWT.
Ketibaan Syawal sememangnya dinantikan.Persiapan pula begitu hebat.Yang jelasnya persiapan menyambut Syawal mengalahkan persediaan menyambut Ramadan. Persiapan menyambut Ramadan hanya didominasikan oleh golongan tua tetapi Syawal diraikan dengan segala persiapan tidak masuk akal. Ianya seperti tradisi dan budaya, bukannya berkonsepkan ibadat.
Itulah silapnya kita,seluruh generasi kita sudah disediakan acuan yang sama sejak sekian lama . Sayangnya acuan itu tidak memenuhi tuntutan agama sepenuhnya.Malah terlalu banyak elemen yang kelihatan terbabas dan terkeluar dari apa yang disyariatkan.

No comments:

Post a Comment