Sunday, November 10, 2019

AWAN NANO DI BETONG , THAILAND

Kesempatan menyertai program sekolah saya gunakan sepenuhnya. Kali ini saya menyertai guru dan staf Sekolah Model Khas Bukit Jenun,Pendang ke Betong,Thailand. Untuk memasuki Betong, kami menggunakan pintu masuk Pengkalan Hulu dan terus ke pintu sempadan Tailand.
Urusan dokumen tidak mengambil masa yang lama kerana jumlah pengunjung tidaklah ramai.Selesai urusan dokumen di imigresen , kami tidak melepaskan peluang untuk merakamkan foto-foto disekitar kompleks imigresen Thailand.


Perjalanan kami ke arah bandar Betong dan singgah sebentar di sebuah kedai untuk urusan pertukaran wang ringgit ke baht Thailand. Kadar tukaran agak rendah berbanding ringgit Malaysia. Saya menukar RM1000 dan mendapat Baht7250.00 sahaja. Jika kita menitik beratkan kadar tukaran wang , maka waktu sekarang bulanlah waktu yang sesuai untuk berkunjung ke Thailand kecuali atas urusan rasmi.
Destinasi pertama kami ialah Winter Flower Garden yang terletak di Tano Maero, Betong lebih kurang 18 kilometer dari pusat bandar. Laluan ke Winter Flower Garden agak mencabar juga kerana terletak di atas bukit dengan jalan yang berliku. Musim hujan menyebabkan jalan agak licin dan terdapat kesan runtuhan tanah di sepanjang perjalanan.
Setiap pengunjung dewasa dikenakan bayaran 60 baht. Winter Flower Garden adalah sebuah taman bunga yang direkabentuk khas untuk tujuan pelancongan.Suhu yang agak dingin membolehkan pokok-pokok bunga tumbuh subur dengan jagaan dan seliaan rapi pekerjanya. Terdapat kedai-kedai sovenior,kedai makan dan bilik-bilik sewa untuk pengunjung yang ingin menginap.



Hari kedua , saya memang agak teruja untuk menerjah awan nano ini. Sebelum ini , saya memang sudah biasa dengan situasi awan nano atau awan karpet ini semasa berpeluang mendaki beberapa buah gunung di dalam dan di luar negara.
Kami diberitahu oleh pemandu pelancong supaya bersedia di lobi hotel se awal jam 2.30 pagi waktu Thailand ( 3.30 pagi waktu Malaysia). Memang agak terkejut pada mulanya kerana saya difahamkan jarak dari hotel ke puncak Iyerweng lebih kurang 32km . Tapi kami akur dengan jadual yang diatur untuk  melancarkan perjalanan.
Kami singgah untuk solat subuh di masjid dan meneruskan perjalanan menggunakan pickup yang disediakan. Perjalanan di awal pagi amat menyamankan dan selesa. Pickup yang membawa kami menerjah jalan pendakian untuk menuju ke puncak yang tingginya 2085 meter dari paras laut.
Pickup yang membawa kami tiba di kawasan meletak kenderaan yang sudah dipenuhi dengan kenderaan lain.
Untuk ke puncak Iyerweng , kami perlu berjalan dan mendaki lebih kurang 400 meter di laluan yang disediakan. Bagi yang tidak biasa dengan aktiviti pendakian , ianya amat memenatkan. Tapi pengunjung boleh memilih untuk menggunakan motosikal yang disediakan untuk sampai ke atas dengan bayaran 20,000 baht pergi dan baliknya 10,000 baht.
Di puncak Iyerweng telah ramai pengunjung sampai dan berada di pelantar yang dibina khas untuk menyaksikan awan nano yang terhampar memutih. Memang menakjubkan pemandangannya. Lautan awan putih terhampar luas seakan kita berada di bumi bersalji. Bagi penggemar aktiviti mendaki suasana yang terhidang agak biasa dan sering dilihat ketika berada dipuncak gunung.
Pelantar untuk menyaksikan pemandangan awan agak sempit dan tidak mampu menempatkan ramai pengunjung. Saya dan keluarga perlu pandai mengambil peluang untuk merakamkan foto-foto menarik dari pelbagai sudut








.

  

No comments:

Post a Comment