Wednesday, November 13, 2019

PIYAMIT TUNNEL BETONG

Walaupun saya tinggal di Kedah , negeri yang bersempadan dengan Thailand , tetapi saya tidak berkesempatan untuk mengunjungi negara gajah putih itu seperti orang lain. Mungkin kesibukan dengan tugas dan kekangan waktu yang tidak selalu memihak kepada saya untuk memasuki Thailand secara lebih kerap.
Namun begitu , jika ada peluang sudah pasti tidak akan dilepaskan. Saya mengunjungi Betong dan meninjau kesan-kesan sejarah daerah yang terkenal dengan sejarah komunis pada masa dahulu.
Gerakan komunis di utara tanah air bermula sekitar tahun 1948 sebaik tamat Perang Dunia Ke-2. Komunis bercita-cita untuk menegakkan sebuah negara komunis dengan menubuhkan unit-unit khas dan memantapkan organisasi mereka. Namun begitu , gerakan menghapus dan membasmi komunis oleh pasukan keselamatan Malaysia secara berterusan memaksa mereka berlindung sehingga memasuki wilayah selatan Thailand.
Penulis berdiri di hadapan pintu masuk Piyanit Tunnel,Betong

Untuk berlindung dari dikesan dan diserang oleh pasukan keselamatan Thailand dan Malaysia,gerila-gerila Parti Komunis Malaya ini telah membina beberapa terowong di selatan Thai sebagai pengkalan latihan dan tempat persembunyian mereka.
Piyamit Tunnel adalah salah satu sistem terowong yang terletak di Tano Maero,Betong di Wilayah Yala. Ia merupakan jaringan terowong sepanjang 1 kilometer yang telah dibina pada tahun 1976 oleh 50 anggota komunis. Terowong ini mengambil masa selama 3 bulan untuk disiapkan secara manual tanpa menggunakan sebarang jentera. Lebarnya dianggarkan 5 kaki, dan mampu memuatkan tempat tidur,setor dan lain-lain ruang untuk memberikan perlindungan kepada gerila-gerila komunis di situ.

Inilah rupa terowong yang dibina oleh gerila-gerila komunis untuk tujuan
perlindungan.

Ini adalah perigi yang dibina untuk mendapatkan sumber air.


Penulis bergambar bersama keluarga di laluan 3 untuk keluar terowong 


3 comments:

  1. Terima kasih tuan penulis. Info yang menarik, mengimbau sejarah bermakna, ringkas dan padat.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah... Menulis juga ni. Teruskan membangunkan blog tuan untuk paparan umum. Blog saya https://amboroyak.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sekadar menulis cerita perjalanan dan kembara

      Delete