Saturday, December 4, 2010

JAKARTA/PUNCAK/BOGOR/BANDUNG

Dalam kesibukan tugas di akhir tahun,aku sempat juga ke Jakarta.Ini pun sebab tiket penerbangan sudah ditempah sejak bulan Jun lagi. Aku berlepas ke Jakarta dari LCCT pada 10 Oktober 2010,menaiki pesawat Airasia AK5236 jam 9.50 pagi.
Dalam penerbangan , aku habiskan masa dengan membaca.Dua tiga kali juga pesawat yang aku naiki bertembung dengan cuaca buruk.
Pesawat Aisasia mendarat di Lapangan Terbang Sukarno Hatta Jakarta jam 1050 pagi waktu tempatan Indonesia. Masa di Indonesia satu jam awal dari waktu Malaysia.
Selepas urusan imigresen,aku terus bertemu rakan (Pak Hassan) yang akan membawa aku dan 4 orang kawan meneroka bumi Jawa ini. Disebabkan waktu yang masih awal,aku dibawa oleh Pak Hassan ke Tugu Monumen Nasional Indonesia. Ianya mirip Tugu Kebangsaan Negara kita.
Selepas hampir satu jam lebih di Tugu Monumen Nasional,aku singgah makan tengahari di Restoren Nasi Padang,tidak jauh dari lokasi Monumen Nasional.Berselera sekali makan masakan Padang.
Pada asalnya kami bercadang untuk menginap semalam di Jakarta tetapi oleh kerana keadaan di Jakarta amat sibuk,maka kami mengambil keputusan untuk terus ke Puncak,sebuah pusat peranginan tanah tinggi mirip Cameron Highland.
Disana aku menginap di Bukit Indah Hotel.Keadaan begitu sejuk.Berbeza di Cameron Highland kerana Puncak masih banyak kawasan yang terpelihara dari penerokaan. Bangunan berkonsepkan moden masih kurang kecuali satu dua hotel yang didirikan untuk menampung keperluan pelancong.
Dari kawasan tanah tinggi Puncak aku terus ke Bandung,sebuah kota yang tidak kurang sibuknya.Aku menginap di Guci Hotel,bertaraf 3 bintang.Selepas berehat sekejap aku keluar ke Jalan Cilampiyas,kawasan untuk membeli barangan cenderamata.seperti biasa aku tidak banyak membeli kecuali apa yang dipesan oleh anak isteri sahaja.
Makan di Medan Selera Bandung , aku terjumpa beberapa nama menu pelik namanya. Ianya pelik pada namanya sahaja kerana perbezaan latar belakang budaya dan bahasa.Tetapi makanan tidak banyak berbeza dengan di Malaysia.
Di Pasar Baru pula lebih dikenali sebagai gedung untuk membeli belah. Kaum wanita yang berkunjung ke Bandung pastinya ke Pasar Baru ,gudang `grosir' yang padat dengan aneka barangan tekstilnya.
Aku kembali ke Jakarta dan menginap di Paragon Hotel juga hotel tiga bintang tidak jauh dengan Tanah Abang pusat membeli membelah mirip Pasar Baru di Bandung. Seperti biasa aku tidak banyak dengan aktiviti membeli belah tetapi tetap dengan tujuan asal ke Jakarta,cuma untuk melihat bumi orang.Membuat penilaian dan persepsi untuk dibandingkan dengan bumi sendiri.Benarlah pepatah , `hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri,lebih baik dan selesanya di bumi sendiri'.
14 November 2010 , jam 8.45 malam (waktu Indonesia) dengan menggunakan pesawat Airasia aku terbang ke Kuala Lumpur dari Lapangan Terbang Soekarno Hatta. Pesawat yang sepatutnya berlepas jam 8.25 malam,agak kelewatan atas sebab kesukaran mendarat akibat gangguan jerebu di sekitar lapangan terbang.
Bermalam di Tunehotel LCCT Sepang dan awal pagi bertolak ke Alor Setar dengan pesawat Airasia pada jam 7.05 pagi. Sekembalinya aku ke bumi sendiri,aku bermuhassabah,bersyukur dan mengharapkan kehidupan akan lebih tersusun pada masa depan.