Wednesday, November 13, 2019

GUNUNG PRAU DAN TARIKAN ENAM PUNCAK GUNUNG DI DIENG

Percutian biasanya penuh dengan acara lawatan dan aktiviti membeli belah. Tempat menarik dengan keindahan alam sekitar , tempat-tempat bersejarah dan pusat membeli belah sering menjadi tumpuan. Agak kurang kita mengerah tenaga dan kekuatan fizikal ketika bercuti.

Ini berbeza dengan konsep bercuti bagi saya yang memilih untuk bercuti sambil berekpslorasi dengan alam sekitar terutamanya kawasan tanah tinggi , bukit dan gunung. Kali ini penulis dan rakan-rakan kelab memilih negara Indonesia untuk meneruskan konsep bercuti sambil meneroka alam sekitar khasnya aktiviti mendaki gunung.
Wonosobo khususnya Dataran Tinggi Dieng di Jawa Tengah sangat terkenal dengan objek alamnya yang indah. Tidak hairanlah daerah ini menjadi tumpuan kepada pencinta alam untuk menikmati permandangan yang menakjubkan. Salah satu puncak yang mesti ditawan ialah Gunung Prau yang tingginya 2565 meter dari paras laut.
Penerbangan awal pagi dari Kuala Lumpur ke Jogjajakarta selama 2 jam 45 minit tidak terasa kerana asyik memikirkan cabaran yang bakal ditempuhi. Perasaan berdebar dan teruja menguasai diri penulis dan rakan-rakan kerana impian untuk menawan satu lagi puncak di negara Lingkaran Api Pasifik itu semakin menjadi kenyataan.Kami menggunakan laluan Jogjakarta-Wonosobo-Magelang – Dieng untuk sampai ke tempat penginapan di Patak Banteng,Dieng.
 Perjalanan dari Jogjajakarta ke Dieng sejauh 120 kilometer mengambil masa lebih kurang 4 jam menggunakan van yang disediakan oleh ejen kami , Lich Machmud. Di sepanjang perjalanan kami terpesona menikmati permandangan  cantik sawah padi berteres yang sudah tentu tidak ada di Malaysia.

Hari pertama kami di Dieng , kami berkesempatan bersiar-siar dan melawat beberapa tempat yang menjadi tumpuan pelancong. Penulis sempat ke Tasik Hijau atau dikenali juga sebagai Tasik Warna. Keunikan warna airnya yang kehijauan amat luar biasa. Tidak jauh dari Tasik Warna terdapat dua lagi lokasi tumpuan pelancong iaitu Candi Arjuna dan Kawah Sikidang.
Air Tasik Warna kelihatan kehijauan dari jauh.

Kesan-kesan muntahan Gunung Merapi dijadikan objek wisata

Berkesempatan merasai debaran menaiki Gondola yang dioperasikan secara manual
di Pantai Timang

Candi Arjuna juga menjadi objek tarikan pelancong di Dieng

Dataran Tinggi Dieng di Jawa Tengah terletak di tiga kabupaten yang bersempadan iaitu Wonosobo , Kendal dan Batang. Ianya mirip Tanah Tinggi Cameron di Malaysia tetapi dibezakan dengan rupa alam yang lebih cantik kerana kesan aktiviti gunung berapi sejak sekian lama. Banyak objek yang menjadi tarikan pelancung seperti Telaga Menjer, Tasik Warna,Posong,Gua Semar dan Bukit Sekunir.

Bergambar dengan Ibu Lich yang banyak membantu eksplorasi saya
di Dieng,Jogjakarta

Gunung Prau merupakan salah satu puncak yang diidamkan untuk ditawan bagi penggemar aktiviti pendakian. Ianya boleh didaki dengan menggunakan lapan jalur atau laluan. Enam jalur sudah lama digunakan tetapi dua laluan lagi masih dalam peringkat ujian. Jalur yang sering menjadi pilihan pendaki ialah Jalur Wates, Jalur Kalilembu,Jalur Dieng Kulon dan Jalur Patak Banteng. Setelah berbincang dengan juru pandu , kami memilih Jalur Patak Banteng untuk misi menawan Gunung Prau.

Peta laluan pendakian Gunung Prau 2565 mdpl

Penulis dan rakan-rakan memilih waktu petang untuk memulakan pendakian. Tepat jam 4.00 petang waktu Indonesia kami memulakan pendakian. Semua pendaki perlu membuat pendaftaran di kaunter sebelum dibenarkan mendaki. Laluan awal menuju ke stesen atau Pos 1 Sekot Dewo melalui anak tangga dan laluan berbatu di kawasan kebun sayur.

Bergambar sebelum memulakan pendakian

Setiap pos mempunyai pondok untuk pendaki berhenti rehat. Kami sampai ke Pos 2 yang dikenali Canggal Walangan dalam masa 45 minit . Juru pandu kami memuji stamina yang dimiliki oleh rakan-rakan pendaki.

Menikmati kelazatan buah-buahan dan kopi panas di Pos 2 Cangal Walangan

Pos 3 di kenali sebagai Cacingan yang semakin hampir dengan puncak dan kawasan perkhemahan. Kami tidak berhenti di Pos 3 kerana mencari lokasi yang terbaik untuk melihat matahari terbenam. Kami tidak melepaskan peluang merakamkan panorama indah ketika matahari terbenam di Pos 4 iaitu Pos Plawangan.

Pemandangan matahari terbenam dari Pos 4 Pos Plawangan

Ketika sampai di Pos 4 , ketika hari sudah gelap dan kami perlu menggunakan lampu kepala untuk membantu melancarkan pergerakan. Sepanjang pendakian , suasana tidak sunyi walaupun hari semakin gelap kerana ramai pendaki lain yang bergerak turun. Cabaran utama yang dihadapi oleh kami ialah laluan yang agak berdebu kerana musim kemarau ketika itu.

Berbekalkan persiapan yang rapi , kami mampu menempuh cabaran ke puncak Gunung Prau dengan masa dua jam sahaja. Di tapak perkhemahan sudah kelihatan deretan lampu khemah kerana ramai pendaki lain yang tiba lebih awal.

Suasana tapak perkhemahan di Puncak Gunung Prau,Dieng.

Kelihatan dari jauh 6 puncak gunung lagi iaitu  Gunung Sindoro,Gunung Sumbing,Gunung Merapi,Gunung Merbabu dan Gunung Lawu. Malah turut kelihatan Gunung Slamet di arah barat.

Kami bermalam di dalam khemah yang sudah didirikan oleh porter yang diuruskan oleh ejen kami. Tidak banyak aktiviti yang boleh dilakukan pada waktu malam. Kami hanya berbual-bual sambil menikmati juadah makan malam yang disediakan.

Waktu menjelang matahari terbit adalah waktu yang ditunggu-tunggu oleh pendaki. Saat ini adalah waktu untuk merakamkan detik-detik kegembiraan setelah berada di puncak. Pelbagai aksi dan gaya dipamerkan dengan memilih sudut yang terbaik. Walaupun suhu mencecah 10℃ hingga 12℃ , namun keterujaan menikmati keindahan alam seperti tidak terasa akan kesejukan.

Kami membuat satu kejutan kepada pendaki-pendaki lain. Kejutan ini sudah dirancang lebih awal . Kami menukar pakaian tebal kepada baju kebangsaan. Dengan bangganya penulis dan rakan-rakan berpakaian baju kebangsaan yang lengkap sambil mengibarkan jalur gemilang dan menyanyikan lagu `Negaraku’.

Bangga dapat memakai baju kebangsaan ketika berada di ketinggian
2565 mdpl

Kelainan yang kami pamerkan mendapat perhatian dari pendaki-pendaki lain yang majoritinya pendaki tempatan. Kami lebih sibuk melayan kemahuan pendaki lain untuk bergambar.

Berada di puncak Gunung Prau seperti berada di bumi lain yang dikelilingi awan putih. Dari puncak Prau kita boleh melihat beberapa puncak lain seperti Gunung Sindoro,Gunung Sumbing,Gunung Merapi,Gunung Merbabu dan Gunung Lawu. Malah turut kelihatan Gunung Slamet di arah barat.

Setelah puas merakamkan gambar dan berkenal-kenalan dengan pendaki-pendaki lain , kami mula bergerak turun selepas menikmati sarapan pagi . Suasana masih dingin dengan cuaca yang cukup baik. Pergerakan turun tidak mengambil masa yang lama berbanding ketika mendaki. Kami bergerak turun secara santai sambil terus merakamkan gambar-gambar kenangan.

Kami mempunyai masa sehari lagi sebelum berangkat pulang ke tanah air. Kami ke kaki gunung Merapi untuk melihat kesan-kesan muntahan Merapi pada tahun 2010. Hari terakhir kami ke Pantai Timang untuk merasai debaran menaiki gondola yang beroperasi menggunakan tenaga manusia secara manual oleh pengusahanya.

Sesuai dengan tema `Truly And Amazing Sight’ pengalaman menawan Gunung Prau di Dieng,Jawa Tengah sangat berbaloi. Kami berbangga dapat memakai baju kebangsaan di puncak Prau untuk menerbitkan perasaan patriotisme dan kecintaan kepada negara. Pendaki Indonesia menamakan pakaian kebangsaan yang kami pakai sebagai pakaian adat.

Kejayaan menawan Gunung Prau terus memotivasikan kami untuk terus meneroka puncak gunung lain samada di dalam atau luar negara.