Wednesday, November 13, 2019

WARNA WARNI SURABAYA

Setelah hampir tujuh bulan membuat perancangan dan persiapan , akhirnya saya kembali menyantuni dan bereksplorasi dengan alam di bumi Pulau Jawa. Kali ini saya memilih Surabaya,Jawa Timur. Indonesia mempunyai banyak kawasan tanah tinggi dan gunung yang amat memukau keindahannya. Kesan aktiviti gunung berapi telah menjadikan bumi Indonesia agak lain dari apa yang boleh dilihat di negara-negara lain di Asia Tenggara.
Setelah berjaya sampai ke Pelawangan Sembalun di Gunung Rinjani , saya ke Dieng, Jogjajakarta untuk menjengah Gunung Prau. Amat menakjubkan panoramanya seperti tidak pernah terlihat sebelum ini.Walaupun ada impian untuk ke negara lain selain Indonesia tetapi dengan menimbangkan beberapa faktor , saya dengan teman-teman terus mahu bereksplorasi dengan negara yang terletak di Lingkaran Api Pasifik itu.
Kebetulan saya mempunyai rakan di Surabaya yang terlibat dengan perusahaan pelancongan , maka urusan ekspedisi kali ini lebih mudah. Saya terus menghubungi Mas Wahid di Surabaya yang mempunyai syarikat sendiri menguruskan tetamu yang berkunjung ke Surabaya.Ternyata dia mempunyai pengalaman menguruskan ekspedisi pendakian banyak gunung di Jawa.
Penerbangan dari Penang ke Surabaya mengambil masa selama 3 jam menuju Juanda International Airport,Surabaya. Sepanjang penerbangan saya memikirkan tentang jadual yang padat sepanjang 4 hari 3 malam di Surabaya. Keupayaan dan kekuatan tenaga yang ada perlu dioptimumkan.
 Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda,Surabaya

Ketibaan saya dan teman-teman di Juanda International Airport , Surabaya disambut oleh wakil Mas Wahid iaitu Mas Kholiq yang akan menemai kami selama 4H3M . Hari sudah semakin senja menghampiri waktu solat Maghrib. Selepas memasang niat menunaikan solat jamak,kami meneruskan perjalanan ke hotel penginapan Seulawah Grand View,Kota Wisata Batu,Jawa Timur.

Kenderaan yang kami guna sepanjang Eksplorasi Surabaya/Bromo/Ijen

Hotel Seulawah Grandview di Kota Wisata Batu,Jawa Timur menjadi
persinggahan pertama saya.

Hari kedua , saya dibawa meneroka sebuah taman bunga yang dikenali Batu Flower Garden . Taman yang direkabentuk khas di kawasan berbukit dengan pelbagai tanaman hiasan berwarna warni.Bagi penggemar seni foto dan suka bergambar terdapat 57 spot foto istagenik untuk bergambar.


 Batu Flower Garden di Kota Batu,Jawa Timur

Mengabdikan foto di salah satu spot gambar di Batu Flower Garden,Batu 

Bersama rakan-rakan yang menyertai Eksplorasi Bromo/Ijen
Meninggalkan Batu Flower Garden dengan penuh ketakjuban akan indahnya alam ini jika diurus dan dijaga dengan rapi. Ditambah dengan kreativiti manusia maka alam akan lebih anggun untuk manusia menikmatinya.
Saya dan teman-teman menuju ke Wisata Paralayang Batu ,Malang atau dikenali juga Gunung Banyak Paragliding untuk aktiviti para gliding atau dalam bahasa Indonesia disebut para layang. Lokasi ini terkenal dengan aktiviti lasak para gliding dan landskapnya yang cantik.
Saya dan teman-teman ditawarkan untuk mencuba menaiki para layang dengan bayaran IDR400,000.00 ( sekitar Rm120.00 ) untuk sekali cuba. Namun begitu , selepas berbincang dan atas alasan pelbagai faktor kami tidak mahu mengambil risiko untuk mencuba.


Sekadar bergambar bersama peminat sukan para layang 
di Wisata Para Layang,Batu,Malang.

Ada sedikit persamaan dengan Batu Flower Garden dengan Wisata Paralayang,Malang ini . Banyak dihiasi dengan tanaman bunga hiasan yang direkabentuk dalam pelbagai corak dan warna. Peranan ahli landskap dalam membangunkan lokasi ini dirasakan sangat penting. Pokok bunga hiasan ditanam menyerupai haiwan,kenderaan atau perabot.




Antara lanskap menarik yang menggunakan pokok bunga hiasan

Kami menghabiskan masa lebih kurang satu jam di Wisata Paralayang Batu,Malang dan bergerak menuju Agrowisata Petik Epal yang masih di Batu,Malang. Jika sudah berada di Batu , Malang seperti tidak lengkap jika tidak ke kebun epal. Ianya sudah menjadi ikon wisata yang sangat diminati oleh pelancong. Kawasan penanaman epal ini terletak di ketinggian lebih dari 1000 meter dari paras laut .Bayaran masuk dikenakan sebanyak IDR65,000 seorang untuk masuk ke kebun epal. Pengunjung boleh petik dan makan sepuasnya.

Selain dari epal segar , buah epal juga diragamkan menjadi pelbagai makanan kering dan jus.Pengunjung tidak dibenarkan memetik dan membawa keluar epal tetapi jika ingin berbuat demikian perlu membayar dengan harga IDR30,000 sekilogram.






Ikuti pengalaman saya di Bromo seterusnya.....

No comments:

Post a Comment