Tuesday, December 7, 2010

ULU BELUM KAYA KHAZANAH ALAM

Walaupun cuti persekolahan sudah memasuki fasa kedua,namun seperti biasanya aku terus dengan pelbagai aktiviti.Terbaru aku berpeluang merancang satu program khas yang dikenali Program Pendidikan Biodiversiti bersama Jabatan Perhilitan Daerah Grik di Ulu Belum. Sebelum ini aku tidak pernah mengunjungi tempat.Cuma hanya mendengar dan membaca dari pelbagai media tentang khazanah yang ada di Ulu Belum.
Pada 24 hingga 26 November 2010,dengan kekuatan 24 pelajar dan 9 orang guru aku bergerak ke Tasik Banding.Berbagai persoalan dan pertanyaan bermain di fikiran.Adakah kawasan ini akan mendedahkan pelbagai jawapan yang selama ini bermain di fikiran. Kami tiba di Jeti Awam Tasik Banding jam 3.15 petang.Oleh kerana hari Jumaat,kami singgah menunaikan solat di Masjid Daerah Grik. Setelah setengah jam menunggu pegawai dari Jabatan Perhilitan,bayang mereka masih tidak muncul.
Hanya jam 4.30 petang barulah muncul En.Khazizul,Pegawai Perhilitan Daerah Grik selaku pegawai program muncul.Sebenarnya mereka ada masalah kenderaan ketika dalam perjalanan. Kami dibawa ke Kem Alam Semulajadi menggunakan bot.
Hari kedua semua peserta dikejutkan dengan aktiviti program yang padat.Hari itu juga kami begitu teruja dengan pelbagai pemandangan yang menakjubkan.Kami dibawa ke Empangan Temenggor,Sira Gajah,perkampungan orang asli Jueh dan juga ke lokasi bunga rafllesia.
Ulu Belum memang padat dengan khazanah yang perlu diteroka oleh manusia.Ianya adalah hak kita untuk diteroka secara berhemah.

No comments:

Post a Comment